2018. október 8., hétfő

28) Olivérék tanulmányi kirándulása (Grades 3&4)


Első nap Poombaraiba mentünk (O és A). A falunak valamivel több, mint ötezer lakosa van, a Palani hegységben közel azonos magasságon fekszik, mint Kodaikanal.

Kacskaringós utakon tettük meg a 18 km-t, menetközben persze a gyerekek Uno-kártyáztak, bár a második menet után rájöttek, hogy ennek hányingerkeltő hatása miatt nem volt a legjobb ötlet (mondani sem kell, hogy másnap is kártyázni kezdtek ;)).
 A statisztikák szerint a lakosság kb. 75%-a írástudó, a nők  közül csupán kb. 60% írástudó. A falunak van saját általános iskolája. A statisztikák azt is számon tartják, hogy a gyerekek nagy része dolgozik is a földeken az iskola mellett, és szerencsére csak kisebb százalékuk az, amelyik nem jár egyáltalán iskolába (A képen hosszú hétvége miatt alig van gyerek az iskolában.)

A képen látható épületekben van 1-1 osztály (időnként összevonva 40-80 gyerek!), és a berendezés az, ami a fényképeken látszik… tanári asztal, táblák és képek a falon. Hogy a gyerekek ne a földön (betonon) üljenek, ezért a mi iskolánktól adományként szőnyeget kértek. Örömmel vittük!
  
Sajnos a kommunikációs vagy szervezési nehézségek miatt a terveinkkel ellentétben nem tudtunk a gyerekekkel zöldségeket ültetni, de arra kaptunk lehetőséget, hogy helyi gazdáknak tegyék fel a diákjaink a kérdéseiket (mióta gazdálkodnak, mit termelnek, mennyit dolgoznak egy nap, stb.). 
Némi unszolásra végül is elmehettünk megnézni egy-egy ültetvényt, ami a teraszos jellege  (és az azokat elválasztó szűk sikátorok) miatt nagy élményt jelentettek a gyerekeknek.

A falu egy kereszteződés köré épült, melynek középpontjában a hindu templom áll.
Már előre szólt egy kollégánk, hogy nagyon tradicionális faluba megyünk, ahol a kasztrendszer szabályai ma is érvényesek (caste village). A statisztikák szerint a lakosság kb. 80%-a tartozik valamelyik kasztba, 20%-uk kaszton kívüli! Azért is érdekes ez számunkra, hiszen alkotmányosan eltörölték a kasztrendszert, mégis számon tartják a hivatalos statisztikák (!), ki a kaszton kívüli. Ennek van pozitív diszkriminációs következménye, pl. ha egyetemre megy valaki, és kaszton kívülinek nevezi magát, különféle juttatásokat kap. Ugyanakkor tudjuk, hogy hiába lesz tanult ember, hiába keres több pénzt a városban - a saját falujában ugyanolyan kitaszított és/vagy megkülönböztetett marad. Ennek  nyomait mi kívülállóként alig látjuk, „csupán” már abból adódtak nehézségek, hogy nem lehetett akárhova sétálni mennünk. De mivel jött velünk két iskolában dolgozó ajah, ezért ők mégis készségesen végigvezettek minket a falu gazdagabb és kevésbé gazdag részein (felsőbb és alsóbb kasztba tartozók utcáin), még a saját házukat is megmutatták és belülről a lakásukat is lefényképezhettük. Elgondolkoztató és tanulságos a különbség a saját életszínvonalunkhoz képest!
 





 


Második nap egy helyi leányiskolába mentünk. Mivel éppen munkaszüneti nap volt (Gandhi születésének 150. évfordulója), ezért csak néhányan vállalták, hogy bejönnek. A cél ez esetben a helyi diákokkal való kommunikáció és interakció, amely igen jól sikerült. Hiszen a (jó kis magyar!) fejrecsapós játék, a kezek csomója, vagy a zenés székfoglalós játék minden korosztályban és nemzetiségű gyereknél jó jégtörő játék, még ha a mieink többsége sem beszéli a helyi tamil nyelvet. Végül, hogy „tanítsuk” is a helyieket, a szemétválogatás szükségességére is felhívjuk a figyelmet, egy ehhez kapcsolódó játékot is játszottunk velük.

Tartalmas két napunk volt!
  
(MA)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése